El comerç de Riba-roja es promociona amb el lema «Compra a casa, fes poble!»

Cartel comercio local Riba-rojaEls comerciants de Riba-roja d’Ebre comencen a ser conscients de la necessitat de tirar endavant iniciatives conjuntes i engegar accions de promoció del comerç local. En aquest sentit, ja fa uns mesos es va recuperar la Unió de Comerç i Serveis de Riba-roja (UCSR) i ara s’ha posat en marxa la iniciativa «Compra a casa, fes poble!», que posa l’accent sobre els avantatges del comerç local: crea ocupació, ofereix productes artesans i de qualitat, permet estalviar temps i combustible a l’hora de comprar o el fet de rebre un tracte més personalitzat.

La iniciativa va sorgir de l’Ajuntament i de seguida va rebre el suport de la Unió de Comerç i Serveis de Riba-roja (UCSR) amb el lema «Compra a casa, fes poble!”.

Des de la regidoria de Promoció Econòmica, Josep Maria Piñol, reconeix que campanyes com aquesta són molt necessàries, ja que «l’Associació de comerciants ha costat molt de quallar i encara cal crear una dinàmica de treball conjunta, que de les reunions surtin accions concretes, com aquesta iniciativa».

La Unió de Comerç i Serveis de Riba-roja fa només uns mesos que es va tornar a recuperar, i Piñol es mostra moderadament optimista perquè es va veient que propostes, com la Festa del Comerç, que es va fer al maig, o el «Menja’t», que coincideix amb la Festa Major, tenen molt bona acollida. A més, remarca que «amb els comerços locals, els riba-rojans tenen totes les necessitats cobertes i això no tots els pobles ho poden dir».

La clau de l’èxit: treballar en equip 

cartells comerç 2

Cartell promocional penjat a l’aparador d’una de les botigues del carrer Major de Riba-roja.

La Festa del Comerç, de fet, va servir per presentar en societat la renovada Unió de Comerç i Serveis de Riba-roja (UCSR) i la seva junta, presidida per Núria Guerrero. Piñol fa una valoració molt positiva d’aquell esdeveniment i reconeix que va marcar un abans i un després en el comerç del municipi: «va estar molt bé i va ser un punt d’inflexió per ajudar a activar el sector», opina el regidor. I confia que, «tot i les dificultats, tothom participi en tot el que es fa, tant sigui de turisme, de comerç… per generar cohesió. S’ha de treballar en equip perquè al final són interessos comuns».

Del mateix parer és Núria Guerrero, presidenta de la Junta de la Unió de Comerç i Serveis, que fa balanç dels primers mesos de l’associació: «Es comença a treballar pensant en grup, cosa que fins ara no es feia».

El regidor de Promoció Econòmica també insisteix en la necessitat de pensar en clau de municipi i no d’una entitat determinada. En aquesta línia, el Pla estratègic Impulsa 20.30, que es va presentar al juny, busca generar noves oportunitats a Riba-roja a través del treball en xarxa, de manera que, com explica Piñol, «les accions poden redundar també en el comerç».

«Menja’t»: la cita de la Festa Major amb la gastronomia local

Menjat Riba-rojaUna altra de les propostes per reactivar el comerç i el producte local és el «Menja’t Riba-roja», que, coincidint amb la festa Major, s’ha consolidat com una cita amb la gastronomia local. La iniciativa va sorgir de l’Ajuntament ja fa uns anys amb la intenció de difondre els productes de la zona, tot i que la idea «era traslladar aquest esdeveniment fora de la festa Major per enriquir el calendari local», explica Piñol.

Núria Guerrero, com a presidenta de la Unió de Comerç i Serveis, però també des de la seva experiència com a comerciant (Somper), explica que la proposta “té una molt bona acollida” i de fet, enguany, tot i la pluja l’afluència de gent al “Menja’t” va ser similar a la d’altres edicions.

aparadors festa major

Durant la Festa Major, els aparadors dels comerços de Riba-roja es van guarnir amb motius festius.

El sopar es va fer el dissabte 26 agost a les 20 hores i els establiments participants van acudir puntuals a la cita cadascú amb una proposta gastronòmica diferent: Queviures Espinosa, amb un pastís de carn; la Cansaladeria Cal Grando va preparar canelons per a l’ocasió, el Forn Montserrat, un entrenat de tomàquet orenga i formatge, la Pastisseria Valero va posar la nota dolça amb un pastisset de nata, mentre que Somper va presentar nou producte: la Crema Garromel, que ells mateixos elaboren amb garrofa, mel i oli d’oliva arbequina, i també van servir la seva cervesa artesana amb mel de taronger.

D’altra banda, el regidor de Promoció Econòmica vol destacar la iniciativa de guarnir els aparadors seguint la temàtica de la Festa Major, que ha funcionat molt bé durant les festes per ajudar a promocionar el comerç local i donar més cohesió: «és veritat que és una cosa senzilla, petita, però ha anat bé».

Núria Guerrero, presidenta de la Junta de la Unió de Comerç, també coincideix en fer una valoració molt positiva d’aquesta acció: «Aquest any els comerços del poble han fet més pinya per unificar aparadors i també per promocionar el comerç amb hashtags com #viulafesta o #ucsr (de la Unió de Serveis i Comerciants), per exemple, coses que fins ara no s’havien fet».